منوی اصلی
 
  امروز
سه شنبه
آذر 1397
27
قمری:11 ربيع الثاني 1440

میلادی:18 دسامبر 2018
 
تاریخ : شنبه 10 آذر 1397     |     کد : 1269

یادداشت/1

گردشگری خلاق، گنج  پنهان در شهرهای ایران/ سهم تبریز از گردشگری خلاق چیست؟

چندی است که درباره شهرخلاق در حوزه گردشگری و در سطح جهانی سخن به میان می آید و در سال های اخیر نیز در کشور ما این موضوع توانسته توجه فعالان حوزه توریسم را به خود جلب کند.

ندا فرشباف_ این موضوع برای اولین‌باردر کنفرانس بین‌المللی توریسم خلاق در سال 2008 عنوان شد.‌ در این کنفرانس شرکت‌کنندگان به بررسی نقش توریسم خلاق به عنوان یک ابزار توسعه اقتصادی در شهرها و کشورها بهره پرداختند. بهره‌گیری از هنرهای محلی، موسیقی، معماری و سایر ویژگی‌های یک منطقه از دیگر مواردی بود که در این کنفرانس بین‌المللی شرکت‌کنندگان پیرامون آن گفت‌وگو کردند. به گمان کشورهای شرکت‌کننده، توریسم خلاق ضمن حفظ و ابقای سنت‌ها و لایه‌های پنهان موجود در فرهنگ‌ کشورهای مختلف از این توان برخوردار است که بخش قابل توجهی از درآمد صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهد.
در کشورما بحث شهر خلاق در سال های اخیر مطرح شده است و برای اولین بار شهرهای رشت به عنوان شهر خلاق در حوزه گردشگری غذا و اصفهان به عنوان گردشگری خلاق در حوزه صنایع دستی انتخاب شده است.
شاخص های یونسکو برای تایید یک شهر به عنوان شهر خلاق چیست؟
هفت شاخص یونسکو برای شهرهای خلاق از جمله غذا، موسیقی‌، ادبیات‌، آیین‌ها و مبلمان شهری را در این انتخاب موثر هستند پروژه‌ای مشابه یونسکو نیز برای داخل ایران تعریف شده تا رقابت میان شهرها انجام و از ظرفیت شهرداری‌ها برای توسعه گردشگری بهره گرفته شود.
وقتی از یک شهر خلاق صحبت می‌شود فقط اشاره به خلاقیت در زمینه گردشگری محدود نمی‌شود، بلکه این امر حوزه‌های مختلفی از قبیل صنعت، بنادر، دانشگاه و تحقیقات علمی و ... را نیز شامل می‌شود و شهر در هر کدام از اینها می‌تواند واجد صفت خلاقیت باشد.
زمانی ما از صفت خلاق در توصیف یک شهر در زمینه گردشگری سخن می‌گوییم که شهر واجد ویژگی‌هایی نظیر پویایی و فعالیت در زمینه گردشگری باشد و در این حوزه نوآوری داشته و خدماتی ارائه کند که بازدیدکنندگان از آن لذت ببرند.
 مردم ساکن در شهر خلاق باید بردبار و نگاهشان نسبت به گردشگران مثبت باشد. آنها نباید به گردشگر به عنوان یک فرد بیگانه و خارجی که دارای سابقه خوشایند نیست نگاه کنند، در این راستا نگاه انسانی و باعطوفت از لازمه‌های یک شهر خلاق در عرصه گردشگری است.
 عدم تلقی گردشگر به عنوان یک ابزار اقتصادی از دیگر لازمه‌های تعریف یک شهر خلاق محسوب می شود و نباید در شهر خلاق تنها از جهت منفعت مالی به گردشگر نگاه کرد و در مقابل شهروندان شهر خلاق باید نگاهشان به گردشگر به عنوان فردی باشد که برای بازدید از منابع فرهنگی، انسانی و تاریخی به شهرشان سفر کرده و باید با خاطره خوش این شهر را ترک کند.


مدیر سایت
نوشته شده در   شنبه 10 آذر 1397  ساعت  13:45   توسط   مدیر سایت    تعداد بازدید  10
ویرایش شده در *** ساعت -- توسط
PDF چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
 
 
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان گردشگری تبریز می باشد.
Powered By : ITShams.ir