منوی اصلی
 
  امروز
سه شنبه
آذر 1397
27
قمری:11 ربيع الثاني 1440

میلادی:18 دسامبر 2018
 
تاریخ : شنبه 10 آذر 1397     |     کد : 1270

یادداشت/2

گردشگری خلاق، گنج پنهان در شهرهای ایران/ سهم تبریز از گردشگری خلاق چیست؟

در راستای دستیابی به این اهداف، زمینه‌های عرضه در شهر خلاق پیوسته از طریق پویایی و جست‌وجو باید به‌روز شود و تسهیلات و خدمات ارائه‌شده متناسب با سلیقه جامعه مهمان تغییر کند. خلاقیت ممکن است کشف برخی راز و رمزهای فرهنگی و تاریخی ساکن شهرها باشد؛ به عنوان مثال در سفرنامه‌های موجود درباره ایران دوره قاجار کشورمان به عنوان کشوری کثیف با کوچه‌های تنگ، پرپیچ‌وخم و بن‌بست توصیف شده است اما معماری ایران در دوره‌های مختلف تاریخی می‌تواند ذهنیت گردشگر را تغییر دهد.

کسانی که در حوزه شهر خلاق تصمیم‌گیری می‌کنند، باید گردشگری را به عنوان یک پدیده نیمه‌ی دوم قرن بیستم و قرن بیست و یکم مدنظر قرار دهند. گردشگری تنها به آژانس و تورگردانی معمولی ختم نمی‌شود، گردشگری یک رفتار انسانی و پدیده فرهنگی است که نگاه انسان‌ها به جهان را شکل می‌دهد.
کسانی که وارد حوزه گردشگری خلاق می‌شوند باید راز و رمزهای موجود در منطقه را برای بازدیدکنندگان تشریح کنند؛ یک گردشگر باید از این نکته آگاه باشد که چرا بازارهای حرفه‌های مختلف در ایران مستقل هستند و تیمچه‌ها، راسته‌ها و کاروانسراها شکل گرفتند. نقش اقلیم در نوع صنایع‌دستی موجود در هر منطقه از دیگر مواردی است که تورگردانان در شهرها و به‌ویژه شهرهای خلاق باید آن را مدنظر قرار دهند.
 
 توریسم خلاق گردشگر را به مقصد بازمی‌گرداند
شهر خلاق ایده‌ای است که می‌تواند بن‌بست‌های مدیریتی را در یک منطقه حل کند و زمانی که آن را در عرصه گردشگری استفاده می‌کنیم بهره‌گیری از توان این صنعت برای رشد اقتصادی و کاستی‌های موجود در عرصه اشتغال، درآمد و... است.
 در توریسم خلاق، گردشگر می‌تواند یک ارتباط قلبی با منطقه برقرار کند و این امر بازگشت دوباره به مقصد سفر را در پی دارد. به‌عنوان مثال زمانی که گردشگر بتواند در بازار فرش تبریز گشت و گذاری کند و شرایطی فراهم شود که هرچند برای دقایقی کوتاه در بافت فرش تبریز شرکت داشته باشد این امر نه‌تنها به یک خاطره خوش ختم شده، بلکه احتمال سفر دوباره او را به تبریز بالا می‌برد.
با توجه به آمارهای غیررسمی رضایت گردشگر می‌تواند هشت گردشگر دیگر را جذب و نارضایتی او می‌تواند 27‌نفر را از سفر به مقصد منصرف کند.
بنابراین با توجه به این آمارها می‌توان توریسم خلاق را ابزاری دانست که رضایت گردشگر را بالا می‌برد و نقش قابل توجهی را در توسعه صنعت گردشگری ایفا می‌کند.
نگاهی اجمالی به بحث توریسم نشان می دهد که ورود همه مولفه‌های شهری در عرصه گردشگری امری بسیار مهم تلقی می شود. بر این مبنا تنها امکانات اقامتی یا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برای انتخاب دوباره مقصد کافی نیستند، شیوه برخورد با گردشگر در کنار مولفه‌هایی نظیر سنت و فرهنگ یا صنایع‌دستی نیز می‌توانند به همان نسبت به کسب رضایت توریست بی انجامند و در نهایت تصویر همه جانبه‌ای را از مقصد سفر در اختیار او قرار دهند. شاید بتوان گفت تنها با توریسم خلاق است که می‌توان تصویری منصفانه و درست از مقصد ارائه داد.
در این میان از اهمیت مدیریت شهری نباید غافل شد ، وقتی ما از یک شهر خلاق در حوزه گردشگری صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که بر اساس شاخص های تعریف شده ، مدیریت شهری نقش مهمی در معرفی یک شهر به عنوان شهر خلاق گردشگری ایفا می کند.
آموزش های شهروندی برای افزایش توریسم پذیری جامعه ، برجسته کردن شاخص های خاص یک شهر و بهره مندی از هنرمندان و شرکت دادن آن ها در بحث توریسم خلاق می تواند گام هایی برای معرفی شهرها به عنوان شهر خلاق گردشگری باشد.
 
 


مدیر سایت
نوشته شده در   شنبه 10 آذر 1397  ساعت  13:51   توسط   مدیر سایت    تعداد بازدید  13
ویرایش شده در *** ساعت -- توسط
PDF چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
 
 
 
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان گردشگری تبریز می باشد.
Powered By : ITShams.ir